Friday, November 28, 2008

FLESK

Årets Juleflesk er ferdig. Ingen jul uten. Guttene mine er bekymret, for flesket er pakket og klart for morgendagens julemarked. Men mor har littegrann på lur hjemme. Hun må bare gjemme det godt for det er enda lenge til jul, og sånne søte ting har en stygg tendens til å forsvinne i løse luften...
Det er flere som ler av navnet på dette godteriet. Her i Haugesund heter det altså flesk. Hva kaller du det?
This soft gelly candy is a Chritmas tradition. I guess the english translation of FLESK would be lard or bacon!I've made a batch for the Christmas fair tomorrow. The boys are a bit worried that there wount be any left for them, but I've saved some for us. I just have to hide it well, as things like that is likely to disappear in this house.

14 comments:

Liselotte said...

uhm - det ser lækkert ud - held og lykke med salget
liselotte, danmark

Anne-Mettes Oaser said...

Uhm, det ser lækkert ud. Måske man en dag skulle prøve at lave det selv. Held og lykke med salget og rigtig god weekend og første advent.
Mange hilsner
Anne-Mette

Emmeline said...

Dette skal jo BLI til flesk etter at det er inntatt? Har aldri hørt om det navnet på sånne deilige godsaker. Syns jo at det var et forferdelig navn, siden det minner om hva som skjer når man spiser. Men det er kanskje meningen?
Nå er det jo sukkergele-er. Veldig gode ser de ut også....Alt hva du kan...!

carina said...

De så gode ut og morsomt navn på godsakene.Lykke til med salget.

Koselig med adventstid og alle julemarkedene...

Ha en fin helg!!!

Anita said...

Yammy! Sånt flesk er bare sååååå godt!!! Oppskrift kanskje??? Er ikke så glad i julekaker men godis, det er godt! Ha en flott adventshelg!

Anonymous said...

Flesk er jo bare nydelig. Du skal se at jeg blakker meg helt i morgen.

Timotei said...

Å, det ser kjempegodt ut! Visste ikke at det het flesk, jeg.

Karen Klarbæk said...

Det ser da Så fint ud....

Så er det jo i morgen der er julemarked.

Gudveig HN said...

Dette lagde jeg også, for maaange år siden. Vi kaller det også flesk, og jammen har jeg oppskriften enda ;-) Lykke til med salget!

Anne-Mettes Oaser said...

Glemte jo helt at skrive at det også i Danmark hedder flæsk!
Mange hilsner
Anne-Mette

Anonymous said...

Selvsagt heter det flesk og vi har snart spist et halvt glass. *fornøyd*

Liv said...

NAM!! Hvordan gikk det med salget i dag da?

God helg videre!
Klem

~ ♥ LISBETH ♥~ said...

Heisan! Så veldig delikat ut det snopet. Aner ikke jeg hva det kalles, ikke hørt ordet flesk selv om min mormor var fra Haugesund og var kokk, hihi.

Pepperkakehus... jo jeg lager mitt, og så lager jeg et til barna som de kan pynte eller drukne i godteri..hihi, rett før taket knekker av tyngden.
Akkurat det med at barna skal være med å lage selve huset har jeg ikke den beste erfaring med, det skal jo limes sammen med brennende sukker og det er ikke barnevennlig "at all".
Så jeg lager huset når de har lagt seg, så pynter vi neste dag.
De er heller med å bake hjerter og andre figurer som de dekorerer.
Klem

Unknown said...

Det ser jo utrolig godt ut! :)