Saturday, December 15, 2007

Ingen jul uten vørterbrød


Det blir ikke julestemning i huset før vørterbrødet er bakt. Det er farlig godt med smør og ost på.


TOVES VØRTERBRØD
1 kilo siktet rugmel
1 kilo hvetemel
2 pakker gjær
5 dl melk
2 ts salt
2 dl sirup
200 g brunt sukker
1 ts malt nellik
1 ts malt pepper
2 flasker vørterøl
250 g rosiner

Lag en løs, varmhevet gjærdeg av 1/2 kilo rugmel, gjær, salt og sukker.
Strø mel over deigen og la den heve til dobbel størrelse.

Varm sirup, rosiner, krydder og øl til ca 37 grader og tilsett i deigen sammen med resten av melet. Hev til dobbel størrelse.

Bak ut 6 runde brød, og la dem heve lenge og vel på et lunt sted.

Stekes på 200 grader i 40-45 minutter.
Pensles med sukkervann med en gang de er ferdig stekte.

4 comments:

Anne said...

Tusen atkk for kommentar i bloggen min. Nå skal jeg snoke i din :-)
Og som det ser ut til er du DEN syersken, og da får jeg dårlig samvittighet, for jeg er ikke sånn venne med den. Nyttårsforsett kanskje...

Fin helg videre til deg.

Emmeline said...

Takker og bukker for en super oppskrift! Jeg er så glad i å samle på oppskrifter, spesielt de som andre anbefaler..så nå er det frem med oppskriftsboken!
To flasker vørterøl høres jo ganske spenstig ut, så dette må vi prøve:)
Takk for alltid like koselige kommentarer på bloggen min!

Elisabeth Augusta said...

Grattis med blogg! Lagt i bloglines, så blir den lett å følge med på.
Oppskrifta er maila til mannen, så får vi se hva som skjer ;-)

Anonymous said...

Mmmmmmmm!
Trond og jeg sitter og gomler på det deilige vørterbrødet ditt nå, skikkelig opptur å få en sånn overraskelse i dag!
Takk takk du snille :D

klem fra trond og hanne